'Mijn Oriënt Express' naar Istanbul - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Gerard Mors - WaarBenJij.nu 'Mijn Oriënt Express' naar Istanbul - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van Gerard Mors - WaarBenJij.nu

'Mijn Oriënt Express' naar Istanbul

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

30 Oktober 2008 | Roemenië, Boekarest

Lieve kijkbuiskinderen,

Ik heb inmiddels de sleeper train geboekt van Budapest via Boekarest (Roemenië) naar Istanbul. Even voor de goede orde: het is niet dé Oriënt Express! Da's een beetje veel van het goede. Bovendien rijdt de roemruchte Oriënt Express van Parijs naar Istanbul niet meer. Althans niet meer in de hoedanigheid van weleer en ook niet meer over dit traject. Een treinreis die alleen te betalen was voor koningen, koninginnen, filmsterren, rijke lui en andere geboefte. Maar wat let mij om in ieder geval het deel Wenen-Budapest-Istanbul van dit beroemde traject te rijden? Vertrek vanavond op 17:45 uit Budapest, morgenochtend (vrijdag) 08:43 in Boekarest, om 12:15 vertrek en aankomst in het bruisende en veel warmere (22-25 gr) Istanbul is dan om 08:25 op zaterdag. Twee dagen en nachten op de trein! Een beste rit en eentje, die ik eigenlijk al heel lang wil maken. Die staat al vanaf het allereerste begin op mijn lijstje. Ik spreek geen woord Hongaars, Roemeens, Bulgaars of Turks en het treinpersoneel waarschijnlijk amper Engels of Duits, dus wordt het toch nog gezellig op de trein. Nou ja, avontuur - dat is wat ik toch wilde? Goed, ik meld me wel vanuit Turkije. Ik heb een Nazar Bonçugu bij me (Turkse bescherming tegen het Boze Oog; google maar even), dus dat moet goed gaan.

Ik zal ook eens wat foto's proberen te uploaden. Even uitdokteren hoe dat moet, hahaha!

Goodgoan,
Gerard


'MY ORIËNT EXPRESS' TO ISTANBUL
Frankly, my whole journey is based on the desire to travel with the world famous Oriënt Express just once in my life. At home I did some research and found out that this world famous train trip from Paris in France to Istanbul in Turkey isn’t anymore what it’s cracked up to be. You know, a train so famous and so expensive to travel with that only kings, queens, film stars, the rich and other crooks [Fr. truands] could afford to travel with this train. So travelling along the route of the Oriënt Express seemed to be a reasonable alternative. Since I already travelled by train from Vienna to Budapest I could very well take the train all the way down to Istanbul. Besides, visiting Istanbul has also been on my bucket list for ages. [Fr. ‘bucket list’: une liste avec des choses on veulent faire avant de mourir].
So I booked a sleeper train from Budapest via Bucharest in Romania to Istanbul. ‘My Oriënt Express' after all. Or to travel at least along the same route. I will depart Budapest later today at 17:45 and I hope to arrive in Bucharest tomorrow morning (Friday) at 08:43. I’ll have a few hours to spend before I depart at 12:15 for Istanbul. ETA (estimated time of arrival) 08:25 Saturday morning. Two days and two nights on the train in Eastern-Europe. I don’t speak any Hungarian, Romanian, Bulgarian or Turkish and I have a little doubt about the ability of the train personnel to speak English or German. I have a feeling that this train ride is going to be an adventure on its own. But isn’t that what I wished for? Adventure rather than the ordinary? What can go wrong indeed? Nothing, because I have my nazar bonçugu with me (Turkish good-luck charm). At this moment it's warm in Istanbul, a lot warmer than in Budapest anyway: between 22-25 ºC! That’s more like it.

  • 31 Oktober 2008 - 07:55

    Roel:

    G'Day mate,

    Volg met belangstelling je bewegingen. Mooie rapportages. Houwe zo!

    cheers
    Roel

  • 31 Oktober 2008 - 12:59

    Iris:

    lijkt me toch wel koud en oncomfortabel zo op de trein, maar ja, als dit jouw manier van genieten is..
    :-)

  • 27 Maart 2011 - 19:13

    Fan:

    oh ,toi ,tu sais trés bien comment te faire plaisir ..... BRAVO !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerard

Ik lijd aan een milde vorm van de erkende ziekte 'dromomanie': een overheersend verlangen tot reizen. Zelf benoem ik dit meestal met het Duitse woord Fernweh. Why do I want to travel? Let Sir Francis Chichester KBE (British solo sailor) speak for me: I found my life restricted and pondered how I could break through into a bigger life. You see, life is too precious to be used up for the sole aim of making money. Het boek over mijn reis, 'Er bestaan geen vreemde landen', is te verkrijgen via www.uitgeverijgelderland.nl. Gebonden, hardcover, 528 pagina's.

Actief sinds 29 Aug. 2008
Verslag gelezen: 686
Totaal aantal bezoekers 133319

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2008 - 17 Augustus 2009

Er bestaan geen vreemde landen

Landen bezocht: