'Fris en fruitig' in Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Gerard Mors - WaarBenJij.nu 'Fris en fruitig' in Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Gerard Mors - WaarBenJij.nu

'Fris en fruitig' in Singapore

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

15 November 2008 | Singapore, Singapore

Hoi iedereen! Nou gisteravond (vrijdag) uit Dubai vertrokken met Singapore Airlines en vanmorgen fris en fruitig in Singapore gearriveerd. Nou ja, na zeven uur vliegen meer fruitig dan fris natuurlijk; ik voelde mij als een overrijpe banaan. De airline maakt het wel waar hoor: ‘Singapore girl, you’re a great way to fly’. Geweldige service aan boord, uitermate vriendelijke en servicegerichte cabin attendants. Geen plastic bekers maar drankjes in een glas, metalen bestek, tray met antisliplaag. Was ook wel nodig, want we hadden aardig wat turbulentie onderweg, De koffie vloog er aan alle kanten uit, maar het kopje bleef keurig op de plek staan. Boeing 777, ik had vooraf een goede stoel uitgezocht. Aan het gangpad, voor me een afscheiding dus beenruimte en naast mij zat niemand. Als verwacht heb ik amper geslapen op deze nachtvlucht. (O ja, Linda heeft de reis naar Staphorst gewonnen. Heeft ze wel verdiend; ze werkt zóóó hard.) Je had aan boord allemaal zo’n privé schermpje. Ik heb eerst een aflevering van ‘Fawlty Towers’ gekeken; ik lag helemaal blauw. De Aziaat achter mij ook, maar die had zich verslikt. Ik heb de nieuwste Batmanfilm maar gekeken. Een Singapore Sling in de ene hand, remote in de andere. De ‘Singapore Sling’ is een cocktail, die in 1915 is uitgevonden in de 'Long Bar' van het Raffles Hotel in Singapore. Dit hotel is sinds 1991 in zijn oude glorie hersteld en heeft onder anderen W. Somerset Maugham, Noel Coward, Rudyard Kipling, Queen Elizabeth II, Charlie Chaplin, Micheal Jackson en Liz Taylor als gasten gehad.
Het vliegveld van Singapore is ruim, mooi en schoon! Je kunt er echt van de vloer eten. De immigration mevrouw was supervriendelijk; er stonden op de balie zelfs snoepjes. Op drugs trafficking staat hier de doodstraf! Eerst mag je snoepen en dan schieten ze je dood. Met de shuttle naar mijn hotel en de hele stad is superschoon. Geweldig. Langs de (snel)weg, de gewone straten, de parken, nergens afval of rotzooi. Het kan dus wel. Kwestie van mentaliteit, opvoeding en willen. Dan is het bij ons maar een vieze bende hoor.
Mijn hotel (Perak Hotel) ligt aan de rand van de wijk ‘Little India’, terwijl ik na Dubai eigenlijk geen Indiër meer kan zien. Het staat in de reisgidsen aangegeven als een kleurrijke wijk. Het is een goede uitvalsbasis en het is een beetje een rommelhotel. Niet zo officieel allemaal. Uitermate vriendelijk en zeer dienstbaar personeel. Het blijkt trouwens een Nederlands hotel uit de koloniale tijd te zijn. Het is helemaal gerenoveerd, maar gelukkig is het wel in stijl gebleven. Zo zijn de kamers bijvoorbeeld nog voorzien van de authentieke houten vloeren. Ik heb in Singapore al aardig wat dingen waar ik hier heen wil, dus ik kom mijn tijd wel door.
In S’pore komt het regenseizoen er aan; vandaag is het drukkend warm, over de 30 graden, lichtbewolkt met af en toe regen. Wat ik tot nu toe van S’pore heb gezien (erg weinig) bevalt me uitermate goed. Voel me hier helemaal thuis. Ben alleen een beetje landziek nu, na zeven uur vliegen. Ik zit een dikke 10.000 km van NL. Mijn intentie is om hier een dikke week te blijven. Misschien wel langer. Maleisië en Indonesië zijn natuurlijk vlakbij… Nou ja, ik zie wel en jullie horen het wel weer. O ja, klik in de linkerkolom ook eens op 'profiel'; daar staat mijn motivatie voor deze onderneming. En dat op mijn leeftijd - ik lijk wel gek! Tabeh!


FRESH AS A DAISY IN SINGAPORE
Arrived this morning in Singapore fresh as a daisy. Well, after a seven hour flight without hardly any sleep I felt more like a over-ripe banana than a fresh daisy. The service of Singapore Airlines, however, was great and the cabin attendants were more than friendly. Onboard I watched a couple of episodes of 'Fawlty Towers' and after that some more serious stuff: the latest Batman movie. A Singapore Sling in one hand and the remote control in the other. The Singapore Sling by the way is invented in the 'Long Bar' at the Raffles Hotel in Singapore back in 1915. Rumours have it, that in those days women were not allowed to drink alcohol in public so they drank fruit juices and stuff. Now this keen bartender of The Raffles fixed them a drink that looked like fruit juice, but really was an alcoholic beverage.
Singapore Changi Airport is unbelievably clean and immigration staff was very friendly. On the counter they even had a jar with sweets. While the immigration lady checked and stamped my passport I read this leaflet about drugs trafficking. Don't even think about it guys, the penalty is death! First you can pick a sweet from the jar and then they shoot you. With a shuttle bus to my hotel. I was amazed how clean this city is. Incredible! The wet season is on its way and its warm and humid in Singapore. Lower thirties (Celsius that is; high in the eighties Fahrenheit). Altogether it feels like 37ºC (98ºF). Muggy weather (Fr. étouffant). I got off at the Perak Hotel in the district called 'Little India' which should be a colourful district indeed. The hotel is relaxed, with friendly staff. I was dead tired after my night flight so I first took a nap (Fr. un somme).

  • 19 November 2008 - 11:06

    Claus:

    Benno,

    hoe is het daar in The Far East? Je berichtfrequentie gaat ineens omlaag. Je hebt het technisch gezien nog niet voor elkaar om in Singapore te zijn, zie ik. Of houd je je schuil in Dubai. Snap ik wel na de commotie over de bijna crisis in de monarchie.
    Maar ik geloof dat je toch echt zelf ook vrienden moet zoeken. Reacties blijven nu al uit.
    Viel vergnügen.
    Claus

  • 19 November 2008 - 11:10

    Marion:

    Hoi Gerard,
    Al in het rad geweest? En bij het leeuwenbeeld (ben de naam kwijt)? Gewinkeld in Orchard Road? Het oorlogsmonument? De Botanische tuinen? De dierentuin?
    O en je moet echt naar indonesie.. vooral de zonsopgang bij de Bromo vulkaar zien, het puncak plateau (als ik het goed schrijf) maar zeker een nacht of meerdere verblijven in Iljen (volgens mij Iljen resorts). Je verblijft daar 6 km van Ijen tussen de rijstvelden in supermooie bungalows.. Echt een paradijsje!Vervolgens kun je de Iljen krater beklimmen (ook een echte aanrader).

    Bij deze! Geniet ervan!

  • 09 April 2011 - 20:06

    Fan:

    Je me régale de tes histoires ...
    et ,je suis trés attentive aux traductions en français ...
    Merci ....

    Bisous

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerard

Ik lijd aan een milde vorm van de erkende ziekte 'dromomanie': een overheersend verlangen tot reizen. Zelf benoem ik dit meestal met het Duitse woord Fernweh. Why do I want to travel? Let Sir Francis Chichester KBE (British solo sailor) speak for me: I found my life restricted and pondered how I could break through into a bigger life. You see, life is too precious to be used up for the sole aim of making money. Het boek over mijn reis, 'Er bestaan geen vreemde landen', is te verkrijgen via www.uitgeverijgelderland.nl. Gebonden, hardcover, 528 pagina's.

Actief sinds 29 Aug. 2008
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 133419

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2008 - 17 Augustus 2009

Er bestaan geen vreemde landen

Landen bezocht: