Los Angeles - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Gerard Mors - WaarBenJij.nu Los Angeles - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Gerard Mors - WaarBenJij.nu

Los Angeles

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

05 Mei 2009 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Ben dus van Hawaii naar Los Angeles (L.A.) gevlogen. Een 'red eye' (nachtvlucht) eerst naar Phoenix (Arizona) en vandaar naar L.A. We vliegen in donker over Baja California (Mexico) naar Arizona. Enorm veel oranje lichtjes; een prachtig gezicht. Vanaf tien kilometer hoogte zie ik even later de zon boven de woestijn op komen. Op het vliegveld loop ik naar mijn gate voor de vlucht naar L.A. Onderweg wenkt een jonge vrouw mij. Ze begint te lachen. Ik niet, want ze staat achter een kraampje dus ze wil mij wat verkopen. Als ik nu een MasterCard neem, dan krijg ik een gratis retourvlucht, laat ze mij weten.
“Een retourvlucht? Waarheen?, vraag ik.
“Eh… eh… nou, eh… naar hier”, zegt ze en ze kijkt haar collega hulpeloos aan.
“Kijk lieverd”, zeg ik en ik tover mijn versleten portefeuille voor de dag. “Ik heb al een MasterCard”.
Dan ziet ze mijn pasoort. “Ah, right, het aanbod geldt alleen voor ingezetenen van de Verenigde Staten”, verklaart ze dan.
“Dat is nou weer jammer”, vertel ik haar, ”want ik had best een retourtje naar hier willen hebben”.
Ze bloost en haar collega schiet in de lach.
Uurtje vliegen en we landen in L.A. Ik heb een simpel onderkomen geboekt in Hollywood. Ik schiet een grote neger aan met het woord ‘SuperShuttle’ op zijn blauw beteeshirde rug.
“Jazeker gaan wij ook naar Hollywood. Het busje komt zo”.
Ik moet een half uur wachten. Verder hoeft er niemand met het busje naar Hollywood. De chauffeur heeft een zwaar accent.
“Waar kom je van origine vandaan?”, vraag ik hem.
“Armenië”.
“Ah, Charles Aznavour”, zeg ik.
Hij kijkt mij in de spiegel verbaasd aan.
”Yes, yes’, beaamt hij. “Dat weet bijna niemand. Je komt zeker uit Frankrijk?”.
We voeren een aangenaam gesprek en voor ik het weet sta ik voor mijn motel op Sunset Boulevard. Ik had veel ‘attracties’ op loopafstand. Niet alleen de beroemde Walk of Fame, maar vrijwel naast mijn hotel staat de Hollywood High School (‘Hollywood High’). Hier zijn de opnamen gemaakt voor ‘Rydell High’ uit de 1978-film ’Grease'. De tribunes, waar John Travolta al zingend opschept over zijn amoureuze escapades met Olivia Newton-John, staan er nog steeds. Ook een citytour gedaan. Langs bekende, onbekende en beroemde plaatsen. Tachtig mijl afgelegd. Begonnen in Marina del Rey, grote en dure jachthaven met dito apartementen, Dan naar Venice Beach en Venice, waar vroeger echt canals liepen met gondola's. Een aantal beroemdheden (o.a. Stan Laurel) had hier een huis. We komen langs het (blauwe) huis, waar Jim Morrison van The Doors gewoond heeft. Hij staat op het huis afgebeeld. Dan door, Santa Monica Beach, naar Olvera Street, waar L.A. officieel gesticht is (El Pueblo de la Reina de Los Angeles), naar de Walk of Fame met alle sterren in het trottoir, Kodak Theatre (van de Oscar-uitreikingen), Chinese Theatre waar de tegels liggen met hand- en voetafdrukken van de sterren, naar Beverly Hills, het beroemde ‘Hollywood’-woord in de bergen, Bel Air en Rodeo Drive (waar in de winkels nergens prijzen vermeld staan. Als je het niet kunt betalen hoor je hier niet thuis). Wat nog meer? O ja, Mulholland Drive om eens te kijken hoe de sterren wonen. Daarbij rijden we stapvoets door de enige echte ‘Dead Man’s Curve’. Als je hier uit de bocht vliegt, flikker je inderdaad een heel eind naar beneden. Uiteraard ook downtown L.A. geweest. Leuk, zo’n tour. Met de Amtrak van het werkelijk prachtige Union Station in L.A. vertrokken naar San Francisco.

LOS ANGELES
L.A. - what can I say. Been everywhere, seen everything. Hollywood Boulevard was just around the corner of my motel and so was Hollywood High School. For the 1978 movie 'Grease' they filmed the takes here that were supposed to take place at 'Rydell High', you know, where Olivia Newton-John and John Travolta 'went to school' and pretended they did not know each other. I did a city tour which lasted the whole day and we covered 80 miles (129 km). Marina del Rey, Venice and Venice Beach, the house where Jim Morrison (The Doors) used to live, Santa Monica Beach and of course Olveira Street, where Los Angeles officially was established (El Pueblo de la Reina de Los Angeles). The Walk Of Fame with all the tiles with stars of the stars, Kodak Theatre (Oscars) and the Chinese Theatre with the large tiles with hand and foot prints of the stars. Beverly Hills, Bel Air and Rodeo Drive. (In the shops here you will find no pricing labels on the stuff they sell. If you can't afford it, you don't belong here.) Mulholland Drive to have a peek at all the houses where the stars live and of course slowly through the one and only world famous Deadman's Curve. I must admit, however, that I did not feel very much at home here. Nice to see all this stuff, but once is enough. I boarded the Amtrak to San Francisco from the absolutely beautiful Union Train Station.

  • 06 Mei 2009 - 07:00

    Iris:

    fijn weer van je te horen Gerard! naar om te lezen van je oud-collega.. en dan het gedoe hier in Apeldoorn idd, ik moest wel aan je denken!

    heel veel plezier verders, je vermaakt je nog uitstekend, mooi!

    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerard

Ik lijd aan een milde vorm van de erkende ziekte 'dromomanie': een overheersend verlangen tot reizen. Zelf benoem ik dit meestal met het Duitse woord Fernweh. Why do I want to travel? Let Sir Francis Chichester KBE (British solo sailor) speak for me: I found my life restricted and pondered how I could break through into a bigger life. You see, life is too precious to be used up for the sole aim of making money. Het boek over mijn reis, 'Er bestaan geen vreemde landen', is te verkrijgen via www.uitgeverijgelderland.nl. Gebonden, hardcover, 528 pagina's.

Actief sinds 29 Aug. 2008
Verslag gelezen: 923
Totaal aantal bezoekers 133384

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2008 - 17 Augustus 2009

Er bestaan geen vreemde landen

Landen bezocht: