De memorials van Mount Rushmore en Crazy Horse - Reisverslag uit Jasper, Canada van Gerard Mors - WaarBenJij.nu De memorials van Mount Rushmore en Crazy Horse - Reisverslag uit Jasper, Canada van Gerard Mors - WaarBenJij.nu

De memorials van Mount Rushmore en Crazy Horse

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

20 Juni 2009 | Canada, Jasper

Ik ben naar South Dakota gereisd, speciaal om Mount Rushmore te bezoeken. In de rotsen van deze berg zijn vier presidenten uitgehakt: Abraham Lincoln, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt en George Washington. Dat was natuurlijk een must-see.
In het motel in Custer kom ik ’s morgens Maria weer tegen, die ik de avond daarvoor ergens anders ontmoet heb. Zij vertelde mij, dat er nog een monument in de bergen uitgehakt is. Althans, daar zijn ze - dacht ik - al zestig jaar mee bezig: het ‘Crazy Horse Memorial’. Google zelf maar even. (Ik schrijf dit in de trein van Prince Rupert naar Jasper, Canada; heb niet alle gegeven bij de hand). Het is de uitgehakte vorm van de Siouxleider ‘Crazy Horse’: ‘My lands are where my dead lie buried’. Ik heb wat foto’s geplaatst over hoe het er nu uitziet en hoe het eruit moet gaan zien. Ze zijn nog wel even bezig hoor! Daar gaat onmeunig veel tijd in zitten. En als je ziet wat ze nog moeten doen… Er is een grote kans dat dit memorial nooit afkomt. Daar zijn ze letterlijk over honderd jaar nog mee bezig! Hier was ook een ‘Native American Cultural Center’; dat was wel interessant voor de beeldvorming over de indianen.
Daarna rijd ik naar de wereldberoemde Mount Rushmore, waar dus die vier knakkers zijn uitgehakt. Ik heb dit op talloze foto's gezien en het is geweldig om hier nu zelf te staan. Het werk duurde van 1927 tot 1941 en onder leiding van beeldhouwer Gutzon Borglum hebben vierhonderd man eraan gewerkt. Kosten: USD 989.992,32 (vooral de 32 cent hè?). Ieder hoofd is ca. twintig meter hoog; ieder oog is bijna vier meter breed; de neuzen zijn ca. 6,60 meter lang, behalve die van Washington: die is ca. zeven meter lang; de mond van Washington is zes meter breed. Het was de bedoeling om de heren met meer dan alleen hun hoofd uit te hakken, maar het geld was op. Je kunt zien, dat ze nog aan de jas van Washington zijn begonnen maar bij Lincoln kwamen ze amper tot het uithakken van zijn hele hoofd. Eigenlijk is het monument op Mount Rushmore dus nooit afgemaakt!
In het bijgelegen restaurant bestel ik een latte met een stukje vruchtentaart. Een kleine, gezellige dikke African-American juffrouw is mij behulpzaam. Ik mag aanwijzen welke vruchtentaart ik hebben wil. Ik kijk nog eens goed naar de taartpunten. De rode vruchten lopen een beetje de taart uit.
“Hm”, zeg ik. “Het lijkt wel alsof er platgereden hert tussen zit”.
De juffrouw schatert het uit. “Hahaha! Ja, daar lijkt het wel op. Al dat glibberige rode spul; yakkie! Maar het zijn echt vruchten hoor - geloof ik”, laat ze er proestend op volgen.
“Doe toch maar”, zeg ik.
“Eenmaal platgereden hert”, zegt ze en ze waggelt met gebak en al naar de kassa.


MOUNT RUSHMORE AND CRAZY HORSE
The State of South Dakota as such was not on my list to visit but since Mount Rushmore is situated in the Black Hills, it was Hobson's choice. So I drove to Keystone and up into the mountains to Mount Rushmore Memorial. The idea for this memorial came from Jonah LeRoy Robinson, a state historian of South Dakota. Carved into the face of Mount Rushmore are the heads of four former US presidents: George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt and Abraham Lincoln. The construction lasted from 1927 till 1941 and was accomplished by four hundred men. Total costs: UD$ 989,992,32 (note the 32 cents). The sculptor was Danish-American Gutzon Borglum. Each head is about 20 meters (65 ft) high and each eye is 4 meters (13 ft) wide; Washington's mouth is 6 meters (19 ft) wide. They wanted to carve much more of these gentlemen - they did start with the coat of Washington as you can see - but they ran out of money. In fact, the Mount Rushmore Memorial was never finished! However, it is very impressive and it was really great to be here and see it with my own eyes.
I stayed at the Super 8 in Custer SD where I met Maria from Romania who pointed out that near the town of Berne there's another big memorial like Mt. Rushmore under construction: the Crazy Horse Memorial. Crazy Horse (1840-1877) was an Oglala Sioux chief and he is one of the most notable and iconic of Native American tribal members. ‘My lands are where my dead lie buried’. Sculptor Korczak Ziólkowski, a Polish-American, with his team started this project in 1948 (sixty years ago! Ziólkowski died in 1982) and by the look of it they will be working on this memorial for the next hundred years or so. Chances are, that just like Mount Rushmore this memorial will never be finished. Either they will run out of time or money. Probably both. Completion of this memorial totally depends on donations and admission fees. Ziólkowski and his family have refused to accept Federal funding in any form. Anyway, if completed, it is to be 641 ft (195 m) wide and 563 ft (172 m) high. We will not live to see that I'm afraid. By the way Maria, I still possess the booklet you gave me on Culoarul Rucãr-Bran!

  • 21 Juni 2009 - 09:53

    Jasper:

    Weer wat bijgeleerd over Mt. Rushmore. Lijkt me gaaf om geweest te zijn!

    Greetzz Jasper

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerard

Ik lijd aan een milde vorm van de erkende ziekte 'dromomanie': een overheersend verlangen tot reizen. Zelf benoem ik dit meestal met het Duitse woord Fernweh. Why do I want to travel? Let Sir Francis Chichester KBE (British solo sailor) speak for me: I found my life restricted and pondered how I could break through into a bigger life. You see, life is too precious to be used up for the sole aim of making money. Het boek over mijn reis, 'Er bestaan geen vreemde landen', is te verkrijgen via www.uitgeverijgelderland.nl. Gebonden, hardcover, 528 pagina's.

Actief sinds 29 Aug. 2008
Verslag gelezen: 455
Totaal aantal bezoekers 133390

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2008 - 17 Augustus 2009

Er bestaan geen vreemde landen

Landen bezocht: